
Supply Chain Resilience
Medische hulpmiddelen, die in de Nederlandse zorgsector worden gebruikt, komen vanuit de hele wereld. Dit maakt de toeleveringsketen lang en kwetsbaar. De Supply Chain Resilience rapportages, geïnitieerd door Zorg Inkoop Netwerk Nederland, helpen zowel zorginstellingen als leveranciers om beter inzicht te krijgen in de supply chain van (kritische) medische hulpmiddelen. Door samenwerking en informatie-uitwisseling kunnen beide partijen risico’s beter inschatten en de beschikbaarheid van essentiële hulpmiddelen waarborgen.
Veerkrachtig zijn in de totale toeleveringsketen
- Geografische locaties van leveranciers, producenten en distributiecentra.
- Logistieke routes die producten afleggen.
- Potentiële beschikbaarheidsrisico’s en verbetermaatregelen in samenwerking met leveranciers.
Waarom is Supply Chain Resilience relevant voor zorginstellingen en leveranciers?
- Ongekende schaarste van medische hulpmiddelen en verstoringen in supply chains (na COVID-19 pandemie)
- Toename grondstoffen schaarste door klimaatverandering, geopolitieke en economische ontwikkelingen op wereldniveau
- Noodzaak tot verduurzaming: duurzamere producten én supply chains
Verdwijnen van medische hulpmiddelen door strengere Europese wetgeving MDR/IVDR lees wat dit betekent op >> https://www.igj.nl/zorgsectoren/medische-technologie/nieuwe-europese-verordeningen-mdr-en-ivdr.
Schaarste en verstoringen in supply chains blijven een risicofactor. Zorginstellingen en leveranciers moeten hier gezamenlijk op voorbereid zijn en gezamenlijk werken aan oplossingen om de impact te minimaliseren.
Inhoud van de rapportages
Supply Chain Resilience richt zich op de beschikbaarheid van (kritische) medische hulpmiddelen.
- Visualisatie van supply chains van (kritische) medische hulpmiddelen.
- Identificatie en analyse van mogelijke beschikbaarheidsrisico's in deze supply chains.
- Potentiële verbeteringen zichtbaar maken om te zorgen dat iedereen zich daar bewust van is.
- Advies aan zorginstellingen (zorginstellingen, GPO of nationaal).
Rapportages inzien?
Sinds de start van deze dienstverlening in 2024 zijn al meer dan 50 assessmentrapporten opgeleverd, in samenwerking met leveranciers en op verzoek van zorginstellingen. In 2025 verwachten we, samen met de leveranciers, een veelvoud aan rapporten over kritische medische hulpmiddelen te realiseren.
Om de rapportages in te zien kun je een account aanvragen en inloggen op het portal.
Samen jouw supply chain(s) ook in kaart brengen?
Zorgorganisatie
Als jij ook voor de kritische medische hulpmiddelen van jouw zorgorganisatie de toeleveringsketen en risico’s in beeld wilt krijgen, laat dit dan weten. Stuur een bericht via e-mail. Geef daarbij de artikelcode en artikelomschrijving van de fabrikant/distributeur door, inclusief de naam van de leverancier.
Leveranciers
Leveranciers spelen een belangrijke rol om de risico’s in kaart te helpen brengen voor hun afnemers. Wil jij de supply chain informatie van jouw artikel efficiënt tegelijkertijd voor alle zorgorganisaties beschikbaar maken?
Dan werkt Zorg Inkoop Netwerk Nederland hier graag aan mee. Neem contact op via e-mail.


De aanpak van Zorg Inkoop Netwerk Nederland volgt de ‘ 3A’s’:
1. Aanmelden
Zorgorganisaties of leveranciers die de supply chain van een kritisch medisch hulpmiddel in kaart willen brengen, kunnen eenvoudig een verzoek indienen via e-mail.
2. Assessment
a. Zorg Inkoop Netwerk Nederland verzamelt informatie over de herkomst en logistieke routes van het medische hulpmiddel.
b. Leveranciers ontvangen een vragenlijst over de supply chain-inrichting en potentiële risico’s.
c. In samenwerking met de leveranciers wordt een zorgvuldige risicoanalyse uitgevoerd, het eindrapport wordt altijd eerst nog geverifieerd met de leverancier. Hiermee houd je als leverancier inspraak in de gedeelde informatie.
3. Aanbieden
a. Het rapport wordt besproken en aangeboden aan de zorginstelling. En het rapport wordt beschikbaar gesteld via een beveiligde omgeving in het portal voor andere zorginstellingen.
b. Het rapport bevat inzicht in de supply chain, inclusief mogelijke risico’s en verbetermaatregelen. Deze verbeteradviezen kunnen in overleg met de leverancier worden besproken met als doel om de veerkracht van de keten te versterken.
Specifiek voor zorgorganisaties brengt Zorg Inkoop Netwerk Nederland de toeleveringsketen van kritische medische hulpmiddelen in kaart. Daarnaast is het voor de leverancier ook prettig om inzicht te hebben in de supply chain en is dit een steeds vaker gevraagd document tijdens inkooptrajecten. Op deze manier houd je als leverancier een overzichtelijk overzicht en zicht op je eigen informatie. Daarnaast werken we aan de uitbreiding van onze rapportages met een duurzaamheidscomponent, die inzicht geeft in de herkomst van producten en grondstoffen.


Met deze dienstverlening willen we vooral samenwerken in de keten aan de continuïteit beschikbaarheid van de zorg. Dit is in het gezamenlijk belang van zowel inkopers bij zorgorganisaties, als sales /accountmanagers bij leveranciers en alle zorgvragers.
Heb je vragen over de werkwijze of over de toegang tot de supply chain resilience rapportages, raadpleeg de meest gestelde vragen of neem contact op via e-mail.
Raadpleeg de pagina >> Veelgestelde vragen over supply chain resilience