Veelgestelde vragen over Supply Chain Resilience
Het inzichtelijk maken van de toeleveringsketen van (kritische) medische hulpmiddelen helpt Nederlandse zorginstellingen om beter te begrijpen waar de medische hulpmiddelen vandaan komen en welke route ze afleggen voordat ze in Nederland aankomen. Dit biedt zorgorganisaties inzicht bij het inschatten van mogelijke risico'’s over de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen.
Om de rapportages in te zien kun je via e-mail een account aanvragen en inloggen op het portal.
Nee, het supply chain assessment loopt centraal via Zorg Inkoop Netwerk Nederland, namens de zorgorganisatie. Vragen hierover kunnen bij Zorg Inkoop Netwerk Nederland worden gesteld via e-mail.
De ervaring is dat de collega's die bezig zijn met supply chain planning en beheersing het beste antwoorden kunnen geven op de vragen.
Het invullen van de vragenlijst neemt circa 1 à 2 uur in beslag. De vragen kunnen het beste beantwoord worden door een persoon binnen de organisatie van de leverancier die verantwoordelijk is voor supply chain.
Zorg Inkoop Netwerk Nederland voert het supply chain assessment uit namens zorginstellingen in Nederland. We verzoeken leveranciers dus vriendelijk om mee te werken. Er is geen verplichting. Zorgorganisaties worden in kennis gesteld over de deelname van hun leveranciers.
In dat geval zal de gevraagde informatie in het assessement eenvoudig en sneller gedeeld/ingevoerd kunnen worden door de data te uploaden via de Sourcemap software. Extra uitleg nodig? Stuur een e-mail.
De gegevens die gevraagd worden tijdens het assessment, worden verwerkt in de cloud binnen een beveiligde Azure-omgeving van Sourcemap (onze softwareleverancier) op een in de EU gehoste server. De informatie is versleuteld middels twee-factor-authenticatie. De gegevens zijn niet inzichtelijk voor andere leveranciers. De uitkomst van de mapping en het assessment worden gedeeld met zorginstellingen, momenteel alleen op verzoek. Zorgorganisaties bepalen zelf wat ze met deze informatie doen.
De focus ligt op informatie over de toeleveringsketen van kritische medische hulpmiddelen.
Als er een knelpunt in de supply chain analyse naar voren komt dan wordt dit eerst met de betreffende leverancier besproken en wordt de mogelijkheid geboden beheersmaatregelen te treffen.
Als er geen knelpunten (meer) zijn en de supply chain positief geëvalueerd is dan worden met de leverancier afspraken gemaakt over de publicatie van het rapport.
Het beheersen van supply chains van medische hulpmiddelen is de verantwoordelijkheid van fabrikanten en leveranciers. De Covid pandemie toonde aan dat zorginstellingen erg leunden op de verantwoordelijkheid en informatie van de leveranciers. Zorginstellingen willen daarom zelf beter inzicht in hun eigen supply chains en de mogelijke risico’s inzichtelijk hebben. Zorg Inkoop Netwerk Nederland coördineert, bundelt en voorziet in deze informatie in de supply chain resilience rapporten.