Meldpunt tekorten medische hulpmiddelen

De beschikbaarheid van medische hulpmiddelen staat onder druk. Bij het landelijk meldpunt tekorten medische hulpmiddelen kunnen zorgorganisaties, leveranciers en andere samenwerkingspartners (potentiële) tekorten melden. De opvolging wordt centraal geregistreerd, geverifieerd en gecoördineerd.

Wat doet het meldpunt?

Het doel van het meldpunt is om kennis en capaciteit te bundelen bij de zoektocht naar alternatieve producten. Dit om de continuïteit en kwaliteit van de zorg zoveel mogelijk te garanderen. Als producten landelijk meer dan 14 dagen niet beschikbaar zijn definiëren we de melding als Landelijk tekort. Landelijke tekorten worden op deze website gepubliceerd inclusief de bij het meldpunt bekende oplossingsrichting. Het meldpunt:

1. Centraal zoeken naar op de markt beschikbare alternatieven voor de zorg

2. Centraal loket voor leveranciers om te ondersteunen bij beschikbaarheidsproblemen

3. Analyse beschikbaarheidsproblematiek i.s.m. zorginstellingen & leveranciers

4. Landelijke coördinatie bij tekorten van medische hulpmiddelen in crisissituaties

5. Verbindende partij voor centrale specialistische expertise i.s.m. beroepsgroepen

De scope waarbinnen meldingen van disrupties gedaan kunnen worden bij het meldpunt tekorten medische hulpmiddelen betreft medische hulpmiddelen zoals gedefinieerd in de EU-verordening medische hulpmiddelen (MDR en zodra relevant IVDR). 

Wanneer spreken we van een disruptie en landelijk tekort?

Een disruptie ontstaat wanneer de continuïteit van de zorg wordt bedreigd door beschikbaarheidsproblemen van een medisch hulpmiddel. Iedere hulpvraag die daaraan gerelateerd ontstaat binnen de zorg kan gesteld worden aan het meldpunt door zowel zorginstellingen als leveranciers. Beiden kennen geen meldplicht. Echter, het meldpunt is de aangewezen plek om informatie over disruptie of tekorten samen te laten komen en in samenwerking tot een passende oplossing te komen. 

Als medische hulpmiddelen landelijk niet beschikbaar zijn voor de zorg, het tekort waarschijnlijk langer dan 14 dagen gaat duren en is geverifieerd bij de leverancier spreken we pas van een landelijk tekort. Disrupties die aan de definitie van een landelijk tekort voldoen worden inclusief oplossingsrichting (eventueel geanonimiseerd) gepubliceerd op www.zorginkoopnetwerknederland.nl. Zo wordt de zoektijd en afstemmingstijd voor zowel de zorg als de leverancier/producent gereduceerd. Nadat het tekort is gepubliceerd, zal het meldpunt deze regelmatig controleren en updaten ten aanzien van de verwachte beschikbaarheidsdatum. Meldingen welke niet voldoen aan de definitie van een landelijk tekort worden behandeld als individuele hulpvraag en de mogelijke oplossing(en) wordt in dat geval teruggekoppeld naar de individuele melder en intern geregistreerd voor terugkoppeling naar mogelijk opvolgende melders. Meer uitgebreide centrale communicatie of publicatie richting de zorg gebeurt in afstemming met de betrokken leverancier/producent(en).

     
Schematisch weergegeven wat het meldpunt wel en niet doet, zoals omschreven in de tekst.

 

Meer informatie over het meldpunt

Hoe werkt het landelijk meldpunt tekorten medische hulpmiddelen en waarom is het in het leven geroepen? Bekijk de presentatie terug van Laura Awad (projectleider) en Lonneke Boer (teamleider), gehouden tijdens de startbijeenkomst van het meldpunt op 3 juli 2023.

Het Meldpunt streeft ernaar om informatie over disruptie of tekorten van medische hulpmiddelen samen te laten komen en in samenwerking tot een passende oplossing te komen. Het Meldpunt behandelt informatie met zorg en de informatie en content die via het Meldpunt worden verspreid worden met zorg samengesteld. Desalniettemin is het mogelijk dat informatie of content onvolledig is en/of onjuistheden bevat. De informatie die door Zorg Inkoop Netwerk Nederland wordt aangeboden op of via de website, worden naar beste vermogen gegeven op basis van voor Zorg Inkoop Netwerk Nederland beschikbare informatie. Zorg Inkoop Netwerk Nederland heeft daarbij de uiterste zorgvuldigheid proberen te betrachten. Zorg Inkoop Netwerk Nederland kan niet garanderen dat alle tekorten in Nederland staan geregistreerd, omdat Zorg Inkoop Netwerk Nederland zich baseert op meldingen van leveranciers, zorginstellingen en producenten. Voor de reden van het tekort en de verwachte datum van beschikbaarheid is Zorg Inkoop Netwerk Nederland dan ook afhankelijk van informatie die aan haar wordt verstrekt. Een door Zorg Inkoop Netwerk Nederland vermeld tekort impliceert nog niet dat er sprake is van een tekortkoming in de nakoming van eventuele contractuele verplichtingen (van de leverancier) of enig ander verwijtbaar handelen. Zorg Inkoop Netwerk Nederland streeft ernaar waar mogelijk hoor en wederhoor toe te passen en is niet verantwoordelijk voor eventuele verplichtingen die gelden uit hoofde van contractuele afspraken tussen de leverancier, producent en/of zorginstelling(en). Het gebruikmaken van de informatie op deze website en van het Meldpunt geschiedt voor uw eigen rekening en risico. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Zorg Inkoop Netwerk Nederland is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de inhoud van haar website. Zorg Inkoop Netwerk Nederland sluit alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid uit voor enigerlei directe of indirecte schade, van welke aard dan ook, voortvloeiende uit het gebruik van en/of de (on)bereikbaarheid van het Meldpunt en/of de informatie en/of content die op het Meldpunt is gepubliceerd en/of via het Meldpunt is/zijn verkregen.

 

Q&A | Vraag en antwoord over het project meldpunt

De beschikbaarheid van medische hulpmiddelen staat onder druk. Om te voorkomen dat individuele zorgorganisaties en leveranciers veel tijd kwijt zijn aan het oplossen van dezelfde leveringsproblemen, heeft Zorg Inkoop Netwerk Nederland het landelijk meldpunt tekorten medische hulpmiddelen opgezet. Zo kunnen we samen capaciteit, kennis en expertise bundelen voor het beste resultaat en de continuïteit van zorg borgen.

De beschikbaarheid van medische hulpmiddelen staat onder druk. Om te voorkomen dat individuele zorgorganisaties en leveranciers veel tijd kwijt zijn aan het oplossen van dezelfde leveringsproblemen, heeft Zorg Inkoop Netwerk Nederland het landelijk meldpunt tekorten medische hulpmiddelen opgezet. Zo kunnen we samen capaciteit, kennis en expertise bundelen voor het beste resultaat en de continuïteit van zorg borgen.

Het artikelnummer van de leverancier en de naam van de leverancier zijn zichtbaar voor de zorg in de portal. Wij plaatsen dit niet openbaar op de website. Met de AOC-code kun je zien onder welke sub- en hoofdgroep een product valt. Meer info betreffende AOC-codering: https://gmgezondheidszorg.nl/product/. Wanneer je een leveringsprobleem ervaart binnen deze specifieke productgroep kun je contact opnemen met het meldpunt om de informatie te ontvangen die bij ons bekend is.

Als er in het overzicht vermeld staat dat er een alternatief beschikbaar is dan delen wij informatie over alternatieven (nog) niet via de website, maar op aanvraag in een persoonlijk gesprek of via een e-mail. Bij de doorontwikkeling van het meldpunt worden de mogelijkheden onderzocht om de alternatieven achter een inlog beschikbaar te stellen aan de zorg.

Op de website van Zorg Inkoop Netwerk Nederland is een inlogfunctie beschikbaar voor zorginstellingen voor toegang tot het portal. Op dit portal is het niet-geanonimiseerde overzicht van landelijke tekorten beschikbaar, zoals bekend bij Zorg Inkoop Netwerk Nederland. Zij zorgen voor doorontwikkeling van het portal, zodat informatie over beschikbaarheid van medische hulpmiddelen voor de zorginstellingen beschikbaar is. Binnenkort is het mogelijk om meldingen in het portal te doen en de voortgang van de melding te volgen.

 

Raadpleeg de pagina 'Veelgestelde vragen' voor het volledige overzicht.